Informatieobjecten Onderwijsontwikkeling - Onderwijs

Uit MORA
Ga naar: navigatie, zoeken
Resultaat * Studenten met optimale kans op werk. * Werkenden met een optimale set aan vaardigheden.  * Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel. Vastgelegd in * Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven. (BusinessProcess) Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt De missie van de school, externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur en interne randvoorwaarden bepalen de kaders, waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Er zijn ook ontwikkeling in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan: * welke (innovatieve) initiatieven vinden in de omgeving plaats - vanuit de gemeente, bedrijven, provincie - waar de opleiding bij kan aansluiten? * zijn er eventueel regionale of Europese projecten waar bij aangesloten kan worden en wellicht subsidie aangevraagd kan worden? * zijn er regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding? * welke contacten met andere scholen, zowel vmbo, mbo of hbo zijn relevant voor de opleiding? Daarbij is het ook van belang dat het onderwijs aansluit op de vraag en ontwikkelingen binnen arbeidsmarkt. (BusinessProcess) Analyseren omgeving en arbeidsmarkt Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess) Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. Een voorbeeld van een organisatorisch keuze is: ‘we examineren alles zelf’ of ‘we besteden de examinering zoveel mogelijk uit’. Een voorbeeld van een procesmatige keuze is: ‘we betrekken het beroepenveld bij alle processen van de examinering’. De examenvisie van een sector binnen een mbo-school is een afgeleide van de examenvisie van de gehele school. MOGELIJKE PROCESSTAPPEN * Verzamel eerder opgestelde visiedocumenten over onderwijs en/of examinering. * Neem het jaarverslag van de examencommissie van vorig jaar door en bepaal welke aanbevelingen waardevol zijn om op te nemen. * Bepaal welke in- en externe partijen een bijdrage leveren aan het opstellen dan wel herformuleren of aanscherpen van de examenvisie. * Beleg een of meerdere (al dan niet begeleide) sessies met de betrokkenen om tot een kernachtige examenvisie te komen, die past bij de cultuur en mogelijkheden van de organisatie. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Visievorming examinering. * Leg de visie vast in een document (of op andere wijze) en bepaal op welke manier u de visie deelt en overdraagt aan de rest van de organisatie. * Dien de examenvisie in voor vaststelling. (BusinessProcess) Opstellen visie onderwijs en examinering Het inschatten van de aantallen studenten en het daarmee beoogde te faciliteren onderwijs ten behoeve van de meerjarenplanning. De schatting van onderwijs en studenten wordt gebruikt bij het analyseren van de werkverdeling en middelen, en het opstellen van de meerjarenplanning. (BusinessProcess) Schatten onderwijs en studenten Resultaat * Onderwijs dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van studenten en bedrijven / organisaties. Vastgelegd in * Uitgewerkt huidig en komend opleidingenaanbod (BusinessProcess) Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbod Opstellen van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse op basis waarvan bepaald kan worden of het wenselijk en haalbaar is om een bepaalde opleiding in het opleidingenaanbod op te nemen. (BusinessProcess) Opstellen businesscase opleiding Bepalen van de start of stop-datum waarop een opleiding formeel in het aanbod van de instelling is opgenomen. (BusinessProcess) Bepalen start/stop opleiding Het passend aanbod van opleidingen wordt periodiek bepaald door degenen die daartoe bevoegd zijn en is gebaseerd op analyse van de kwalificatiestructuur, van de omgeving met het oog op afspraken in de regio, de arbeidsmarkt in verband met het perspectief voor studenten en alumni en de eigen sterke en zwakke punten. Het gaat hierbij zowel over het aanbod van bekostigde opleidingen, als opleidingen in de derde leerweg. Ook de beslissing welke keuzedelen zullen worden aangeboden is gebaseerd op deze analyses. Na vaststelling worden onderwijsplan en examenplan gemaakt voor de vastgestelde opleidingen. (BusinessProcess) Vaststellen opleidingen aanbod Ten behoeve van de ontwikkeling of bijstelling van het opleidingsaanbod worden per opleiding het kwalificatiedossier en/of de relevantie keuzedelen geanalyseerd om de leerdoelen vast te stellen. De leerdoelen zijn niet alleen gebaseerd op de kwalificatiedossiers, maar ook op de onderwijsvisie en de behoefte van de (regionale) arbeidsmarkt en potentiële studenten. Deze leerdoelen zijn de basis voor het onderwijsplan en het examenplan van een opleiding. (BusinessProcess) Analyseren kwalificatiedossier en keuzedelen Resultaat: * Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken. Vastgelegd in: * Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek). (BusinessProcess) Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal, onderwijsspecifieke faciliteiten (zoals simulatoren, bedden, kapperstoelen), generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes), examenmateriaal en de benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigde middelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes). Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigde faciliteiten Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigde BPV plaatsen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan examenmateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigd examen materiaal Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigde leermiddelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing aan de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is. (BusinessProcess) Bepalen benodigde mensen Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus (BusinessProcess) Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de leertaken staan die samen een opleiding vormen staan. Bijvoorbeeld de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop dit aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat binnen welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. BESCHRIJVING VAN HET PROCES - Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. - Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. - Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. - Stel het onderwijsplan op of bij. - Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. - Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. (BusinessProcess) Opstellen onderwijsplan Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders. (BusinessProcess) Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER) BusinessProcess Verwerven leermiddelen Dit inkoopproces van leermiddelen begint bij de vastgestelde behoefte aan leermateriaal. In eerste instantie wordt deze behoefte op hoofdlijnen in kaart gebracht, per onderwerp waarvoor leermateriaal nodig. Zo’n onderwerp kan bijvoorbeeld een bepaald kennisgebied, beroepstaak of werkproces zijn. Daarnaast zijn de eisen die door allerlei belanghebbenden aan het leermateriaal worden gesteld relevant. Zo stelt de wetgever eisen in de vorm van het kwalificatiedossier, maar ook vanuit het beleid van de instelling zelf, de ouders, werkgevers en student kunnen eisen zijn geformuleerd waar leermateriaal aan moet voldoen. Op basis van de in kaart gebrachte behoefte aan leermateriaal, en de eisen die daaraan door de verschillende belanghebbenden worden gesteld, wordt gezocht in allerlei bronnen naar relevant leermateriaal. Dit kan worden gezien als een soort marktverkenning, waarin een overzicht ontstaat van het relevante leermateriaal voor de betreffende opleiding(en) waarvoor wordt gezocht. In dit zoekproces wordt vaak al duidelijk op welke onderwerpen er geen, of onvoldoende, leermateriaal in de markt beschikbaar is dat aan de eisen van de instelling zou kunnen voldoen. Daarbij is het vaak nodig om met een uitgever en/of distributeur, of een individuele auteur contractuele afspraken te maken. Deze afspraken kunnen gaan over prijs en leveringsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook over de wijze van bestellen, betalen en leveren, afspraken over serviceverlening etc. Voor digitaal leermateriaal zijn wellicht afspraken over licenties of koppelingen. Dit is allemaal onderdeel van het inkoopproces dat voorafgaat aan de daadwerkelijke aanschaf door individuele studenten of docenten. (BusinessProcess) Inkopen leermiddelen Wanneer geconstateerd wordt dat er voor een bepaald onderwerp (een kennisgebied, beroepstaak of werkproces) geen geschikt leermateriaal beschikbaar is, kan het initiatief worden genomen om geschikt leermateriaal te (laten) ontwikkelen. Dat kan door een eigen medewerker, maar ook door een externe partij. Wanneer het leermateriaal is ontwikkeld zal het door de ontwikkelaar beschikbaar worden gesteld. Dat betekent dat het vindbaar wordt gemaakt, indien van toepassing besteld en betaald kan worden, en op de leermiddelenlijst geplaatst kan worden. (BusinessProcess) Ontwikkelen leermiddelen Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin formatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden. De formatieve resultatenstructuur is een structuur voor de geordende vastlegging van formatieve resultaten. Per opleidingsonderdeel kunnen één of meerdere resultatenstructuren worden gemaakt. Elke resultatenstructuur bestaat uit een aantal toetsen waarvoor resultaten geregistreerd kunnen worden en een berekeningswijze, om tot een eindresultaat voor het geheel te komen. Bij elke toets wordt gedefinieerd op welke schaal het resultaat geregistreerd kan worden. Elke toets kan gerelateerd worden aan één of meerdere onderdelen van de kwalificatiestructuur. (BusinessProcess) Beheren formatieve resultaat structuur Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin summatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden m.b.t. diplomering. In de summatieve resultaatstructuur worden examenonderdelen en examens vastgelegd. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de examenonderdelen en examenplannen van het onderwijs. 2. Registreren van de examenonderdelen en examenplannen in de summatieve resultaatstructuur in het studentinformatiesysteem. 3. Controleren van de juistheid en volledigheid van de summatieve resultaatstructuur. 4. Vrijgeven van de summatieve resultaatstructuur t.b.v. diplomeren en certificeren. (BusinessProcess) Beheren summatieve resultaat structuur Het inrichten en onderhouden van de onderwijscatalogus. De onderwijscatalogus bevat en beschrijft het onderwijsaanbod, zoals dat is samengesteld uit onderwijsprogramma's en opleidingsonderdelen. (BusinessProcess) Ontwikkelen en onderhouden onderwijs catalogus Het definiëren en vastleggen van een onderwijsprogramma. Een onderwijsprogramma is een planbaar geheel van beschikbare onderwijsproducten, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin het product moet worden afgenomen. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student. (BusinessProcess) Definieren onderwijs- programma Het definiëren en vastleggen van de opleidingsonderdelen waaruit een opleidingsprogramma bestaat. Een opleidingsonderdeel is een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen. Een opleidingsonderdeel is een afgerond geheel binnen een onderwijsprogramma en kan wordt afgesloten met een examen. (BusinessProcess) Definiëren opleidings onderdelen In dit proces wordt vastgesteld, welk leermiddelen geschikt is voor welke opleidingsonderdelen. Uiteindelijk zal hierin een keuze moeten worden gemaakt, die leidt tot een concrete leermiddelenlijst per opleidingsonderdeel of onderwijsprogramma. In deze leermiddelenlijst zijn in principe alle leermiddelen opgenomen, zowel folio als digitaal lesmateriaal, maar ook andere materialen zoals vakkleding of gereedschap. (BusinessProcess) Opstellen leermiddelenlijst Het onderwijs en examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school zijn gepubliceerd (BusinessProcess) Publiceren Onderwijs en Examenregeling (OER) De leermiddelenlijst wordt zodanig gepubliceerd dat studenten en docenten op basis daarvan de voor hen relevante daadwerkelijk leermiddelen kunnen aanschaffen. De leermiddelenlijst wordt gepubliceerd als een gepersonaliseerde lijst, afhankelijk van de persoonlijke leerroute (de opleidingsonderdelen) die de student volgt. (BusinessProcess) Publiceren leermiddelenlijst Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen. Vastgelegd in: * Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc. (BusinessProcess) Prognosticeren mensen- en middelen behoefte Het analyseren van de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag. Dit geschiedt op basis van een schatting van onderwijs en studenten. Dit kan leiden tot: - Wijzigingen in het personeelsbestand - Wijzigingen in het onderwijsaanbod - Wijzigingen in de clustering van leertaken - Wijzigingen in de jaarplanning Deze analyse voedt en kent een wisselwerking met de jaarplanning en het opstellen van de werkverdeling. (BusinessProcess) Analyseren werkverdeling De huidige beschikbare faciliteiten worden geanalyseerd. Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of de faciliteiten voldoende aanwezig zijn. Hierbij wordt gelet op: - Lokalen en ruimtes - Beschikbare ICT middelen - Beschikbare beroepsgerichte middelen - Onderwijsondersteunende materialen De analyse voedt de jaarplanning. (BusinessProcess) Analyseren middelen BusinessObject Summatieve resultaat structuur Definitie: Gestructureerde vastlegging van de bouwstenen van het onderwijsaanbod (onderwijs-, examen-, en BPV-onderdelen) die kunnen worden gekoppeld aan de uitvoeringsvariant (leerweg, duur), kerntaken en werkprocessen. Relatie/overlap met andere bronnen: (BusinessObject) Formatieve resultaat structuur Definitie: Het totaal aan leermiddelen dat is gekoppeld aan een aantal samenhangende onderwijsproducten. Relatie/overlap met andere bronnen: (BusinessObject) Leermiddelen lijst Definitie: Een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Een opleidingseenheid kan beschreven worden naar het waardedocument dat de student ontvangt na het afronden van de aangeboden opleiding. In dat geval kent de opleidingseenheid de volgende varianten: - diploma-opleiding - branche-opleiding - certificaat-opleiding - maatwerk-opleiding Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: DUO Naam: Opleidingseenheid Definitie: Een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Een samenhangend geheel van vakken, gericht op de verwezenlijking van welomschreven doelstellingen op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden. Voorbeelden: Kwalificatie in het MBO Bachelor in het WO Profiel in het VO Link: http://lod.onderwijsregistratie.nl/term/Opleidingseenheid (BusinessObject) Opleidings eenheid Definitie: Het onderwijs- en examenreglement bevat het onderwijsprogramma en het examenreglement en -handboek. In het OER staan de regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent het onderwijs, de examinering en diplomering. Ieder cohort valt onder een eigen (specifiek voor het cohort) OER. Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: Triple A Naam: Examenreglement Definitie: De regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent examinering en diplomering. Link: https://triplea.sambo-ict.nl/wiki/index.php/Examenreglement Bron: Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Naam: Onderwijs- en examenregeling Definitie: WEB 7.4.8.2: Het bevoegd gezag legt de beschrijving van het onderwijsprogramma, met vermelding van het aantal begeleide onderwijsuren als bedoeld in artikel 7.2.7 per programmaonderdeel per studiejaar en het aantal klokuren beroepspraktijkvorming per studiejaar, en de regels met betrekking tot het examen tijdig voor aanvang van de opleiding vast in de onderwijs- en examenregeling van de instelling en zorgt ervoor dat studenten en deelnemers volledig en tijdig worden geïnformeerd over het onderwijsprogramma, examens en het ondersteuningsaanbod voor gehandicapte studenten en deelnemers die extra ondersteuning behoeven. Link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007625/2021-01-01 (BusinessObject) OER Definitie: Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de leertaken staan die samen een opleiding vormen. Bijvoorbeeld de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop dit aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat binnen welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Relatie/overlap met andere bronnen: (BusinessObject) Onderwijsplan Definitie: Groep van studenten die onder hetzelfde onderwijs- en examenreglement vallen, binnen hetzelfde tijdvak (lopend van het eerste jaar van de opleiding tot en met het laatste jaar, uitgaande van de studieduur). Relatie/overlap met andere bronnen: Bron DUO Naam: Cohort Definitie: Een tijdvak lopend van het eerste jaar van een opleiding tot en met het laatste jaar, uitgaande van de studieduur. Link: https://www.begrippenxl.nl/duo/nl/page/?uri=http%3A%2F%2Flod.duo.nl%2Fterm%2FCohort Bron: mboRijnland Naam: Cohort Definitie: Groep van deelnemers die onder hetzelfde onderwijs en examenregelement vallen. Link: (BusinessObject) Cohort / periode Definitie: Een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen. Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: DUO Naam: Opleidingsonderdeel Definitie: Een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen. Link: https://www.begrippenxl.nl/duo/nl/page/?uri=http%3A%2F%2Flod.duo.nl%2Fterm%2FOpleidingsonderdeel (BusinessObject) Opleidings-onderdeel Definitie: Een planbaar geheel van beschikbare onderwijsproducten, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin het product moet worden afgenomen. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student. Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: Triple A Naam: referentie-arrangement Definitie: Voorbeelden van planbare samengestelde onderwijsproducten die invulling geven aan een bepaalde leerroute. Link: https://triplea.sambo-ict.nl/wiki/index.php/Referentiearrangement (BusinessObject) Onderwijs programma Definitie: De middelen die nodig zijn om het leertaken uit te kunnen voeren. Hieronder vallen de toelichtende en instructiematerialen (lesmateriaal), maar ook de leermiddelen (zie leermiddelenlijst) en de faciliteiten. Relatie/overlap met andere bronnen: De leermiddelenlijst zou hiervan onderdeel moeten zijn, zoals het lesmateriaal en de faciliteiten dat ook zijn. Zie bijv. samenhang (via visualiser) met processen als 'bepalen benodigde leermiddelen' en 'verwerven leermiddelen'. (BusinessObject) Middelen Definitie: De verzameling van de in tijd geplande capaciteit van medewerkers en middelen. Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: HORA Naam: Inzetplanning Definitie: De verzameling van de in tijd geplande capaciteit van medewerkers en middelen. Link: https://hora.surf.nl/index.php/Id-4bf32104-d7b7-54d2-3c55-82c0f7641e88 (BusinessObject) Inzetplanning mensen en middelen Definitie: Een opleidingseenheid die door een onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde onderwijslocatie, waarop een onderwijsvolger zich kan inschrijven. * Leerdoelen Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: RIO Naam: Aangeboden opleiding Definitie: Een opleidingseenheid die door een onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde Onderwijslocatie, waarop een onderwijsvolger zich kan inschrijven. Link: https://www.rio-onderwijs.nl/informatieobjecten-2 Bron: DUO Naam: Aangeboden opleiding Definitie: Een Opleidingseenheid die door een Onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaald vorm, al dan niet op een bepaalde Onderwijslocatie. Link: http://lod.onderwijsregistratie.nl/term/AangebodenMboOpleiding (BusinessObject) Aangeboden opleiding TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship AccessRelationship W TriggeringRelationship AccessRelationship W AccessRelationship W TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship AccessRelationship W TriggeringRelationship TriggeringRelationship AccessRelationship W AccessRelationship W TriggeringRelationship AccessRelationship W AccessRelationship W AccessRelationship W AccessRelationship W AccessRelationship W TriggeringRelationship TriggeringRelationship AccessRelationship W TriggeringRelationship TriggeringRelationship AssociationRelationship kent AssociationRelationship kent AggregationRelationship AggregationRelationship bevat AggregationRelationship bestaat uit AssociationRelationship wordt uitgewerkt in AssociationRelationship wordt gegeven per AggregationRelationship AssociationRelationship is van het soort Deze svg is op 30-09-2021 13:44:37 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2021 ArchiXL. ArchiMedes 30-09-2021 13:44:37 CEST




   
   
   

   
   
   
   

   
   
   
   

   
   
   

   
   
   
ArchiMate basiskleuren
   

Klik hier om het diagram te downloaden.

Zie ook:

Deze procesketen omvat de volgende informatieobjecten:

InformatieobjectBeschrijving
Aangeboden opleidingDefinitie:

Een opleidingseenheid die door een onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde onderwijslocatie, waarop een onderwijsvolger zich kan inschrijven.

  • Leerdoelen

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: RIO Naam: Aangeboden opleiding Definitie: Een opleidingseenheid die door een onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde Onderwijslocatie, waarop een onderwijsvolger zich kan inschrijven. Link: https://www.rio-onderwijs.nl/informatieobjecten-2

Bron: DUO Naam: Aangeboden opleiding Definitie: Een Opleidingseenheid die door een Onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaald vorm, al dan niet op een bepaalde Onderwijslocatie.

Link: http://lod.onderwijsregistratie.nl/term/AangebodenMboOpleiding
Cohort / periodeDefinitie:

Groep van studenten die onder hetzelfde onderwijs- en examenreglement vallen, binnen hetzelfde tijdvak (lopend van het eerste jaar van de opleiding tot en met het laatste jaar, uitgaande van de studieduur).

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron DUO Naam: Cohort Definitie: Een tijdvak lopend van het eerste jaar van een opleiding tot en met het laatste jaar, uitgaande van de studieduur. Link: https://www.begrippenxl.nl/duo/nl/page/?uri=http%3A%2F%2Flod.duo.nl%2Fterm%2FCohort

Bron: mboRijnland Naam: Cohort Definitie: Groep van deelnemers die onder hetzelfde onderwijs en examenregelement vallen.

Link:
Formatieve resultaat structuurDefinitie:

Gestructureerde vastlegging van de bouwstenen van het onderwijsaanbod (onderwijs-, examen-, en BPV-onderdelen) die kunnen worden gekoppeld aan de uitvoeringsvariant (leerweg, duur), kerntaken en werkprocessen.

Relatie/overlap met andere bronnen:
Inzetplanning mensen en middelenDefinitie:

De verzameling van de in tijd geplande capaciteit van medewerkers en middelen.

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: HORA Naam: Inzetplanning Definitie: De verzameling van de in tijd geplande capaciteit van medewerkers en middelen.

Link: https://hora.surf.nl/index.php/Id-4bf32104-d7b7-54d2-3c55-82c0f7641e88
Leermiddelen lijstDefinitie:

Het totaal aan leermiddelen dat is gekoppeld aan een aantal samenhangende onderwijsproducten.

Relatie/overlap met andere bronnen:
MiddelenDefinitie:

De middelen die nodig zijn om het leertaken uit te kunnen voeren. Hieronder vallen de toelichtende en instructiematerialen (lesmateriaal), maar ook de leermiddelen (zie leermiddelenlijst) en de faciliteiten.

Relatie/overlap met andere bronnen:

De leermiddelenlijst zou hiervan onderdeel moeten zijn, zoals het lesmateriaal en de faciliteiten dat ook zijn. Zie bijv. samenhang (via visualiser) met processen als 'bepalen benodigde leermiddelen' en 'verwerven leermiddelen'.
OERDefinitie:

Het onderwijs- en examenreglement bevat het onderwijsprogramma en het examenreglement en -handboek. In het OER staan de regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent het onderwijs, de examinering en diplomering. Ieder cohort valt onder een eigen (specifiek voor het cohort) OER.

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: Triple A Naam: Examenreglement Definitie: De regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent examinering en diplomering. Link: https://triplea.sambo-ict.nl/wiki/index.php/Examenreglement

Bron: Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Naam: Onderwijs- en examenregeling Definitie: WEB 7.4.8.2: Het bevoegd gezag legt de beschrijving van het onderwijsprogramma, met vermelding van het aantal begeleide onderwijsuren als bedoeld in artikel 7.2.7 per programmaonderdeel per studiejaar en het aantal klokuren beroepspraktijkvorming per studiejaar, en de regels met betrekking tot het examen tijdig voor aanvang van de opleiding vast in de onderwijs- en examenregeling van de instelling en zorgt ervoor dat studenten en deelnemers volledig en tijdig worden geïnformeerd over het onderwijsprogramma, examens en het ondersteuningsaanbod voor gehandicapte studenten en deelnemers die extra ondersteuning behoeven.

Link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007625/2021-01-01
Onderwijs programmaDefinitie:

Een planbaar geheel van beschikbare onderwijsproducten, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin het product moet worden afgenomen. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student.

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: Triple A Naam: referentie-arrangement Definitie: Voorbeelden van planbare samengestelde onderwijsproducten die invulling geven aan een bepaalde leerroute.

Link: https://triplea.sambo-ict.nl/wiki/index.php/Referentiearrangement
OnderwijsplanDefinitie:

Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de leertaken staan die samen een opleiding vormen. Bijvoorbeeld de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop dit aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat binnen welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid en de doelgroep.

Relatie/overlap met andere bronnen:
Opleidings eenheidDefinitie:

Een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Een opleidingseenheid kan beschreven worden naar het waardedocument dat de student ontvangt na het afronden van de aangeboden opleiding. In dat geval kent de opleidingseenheid de volgende varianten: - diploma-opleiding - branche-opleiding - certificaat-opleiding - maatwerk-opleiding

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: DUO Naam: Opleidingseenheid Definitie: Een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Een samenhangend geheel van vakken, gericht op de verwezenlijking van welomschreven doelstellingen op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden. Voorbeelden: Kwalificatie in het MBO Bachelor in het WO Profiel in het VO

Link: http://lod.onderwijsregistratie.nl/term/Opleidingseenheid
Opleidings-onderdeelDefinitie:

Een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen.

Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: DUO Naam: Opleidingsonderdeel Definitie: Een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen.

Link: https://www.begrippenxl.nl/duo/nl/page/?uri=http%3A%2F%2Flod.duo.nl%2Fterm%2FOpleidingsonderdeel
Summatieve resultaat structuur