Applicatieservices Onderwijslogistiek

Uit MORA
Ga naar: navigatie, zoeken
Resultaat: * Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken. Vastgelegd in: * Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek). (BusinessProcess) Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal, onderwijsspecifieke faciliteiten (zoals simulatoren, bedden, kapperstoelen), generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes), examenmateriaal en de benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigde middelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing aan de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is. (BusinessProcess) Bepalen benodigde mensen Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute (BusinessProcess) Bepalen leerroute De leervraag wordt tijdens het arrangeren uitgewerkt naar een concrete persoonlijke leerroute. Deze leerroute is een aaneenschakeling van leertaken die de student gaat uitvoeren tijdens de opleiding. De leerroute bestaat uit producten op het laagst mogelijke (en roosterbare) niveau uit de onderwijscatalogus en aangevuld met de randvoorwaarden, volgorde, keuzes e.d. om het plannen (roosteren) mogelijk te maken. Voor het bepalen van de leerroute van de student in de BPV is de matching tussen het leerbedrijf en de student van belang, want de student moet de leertaken kunnen uitvoeren bij het leerbedrijf. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: - Opstellen leerroute Op basis van de geformuleerde leervraag zoekt de begeleider de bijbehorende producten uit de onderwijscatalogus, waarbij rekening wordt gehouden met aanvullende eisen (volgorde, periode en voorwaarden). Wanneer er keuzemogelijkheden zijn, stelt de begeleider verschillende alternatieven op. - Vastleggen randvoorwaarden student per leertaak Als een student randvoorwaarden aangegeven bij het formuleren van de leervraag dan worden deze meegegeven bij de persoonlijke leerroute. - Controleren op normen voor onderwijstijd De leerroute van een individuele student moet worden gecontroleerd, of het past binnen de afgesproken normen voor onderwijstijd voor het betreffende jaar of periode van de opleiding. - Vastleggen persoonlijke leerroute - Afhandelen niet te arrangeren leervraag Als op basis van de geformuleerde leervraag geen passende leeroute kan worden opgesteld, dan kan de begeleider opnieuw in gesprek gaan met de student om de leervraag aan te passen. (BusinessProcess) Persoonlijke leerroute specificeren De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in producten uit de onderwijscatalogus, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties. Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de onderwijsovereenkomst moeten worden gewijzigd. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: - Vertalen leervraag naar onderwijsproducten De begeleider inventariseert met de student of opdrachtgever zijn leervraag en vertaalt deze leervraag in producten op een hoog aggregatieniveau uit de onderwijscatalogus - Keuze maken voor verbintenisgebied Op basis van de leervraag wordt een passend verbintenisgebied (domein, kwalificatiedossier of kwalificatie) gekozen. - Keuze maken voor keuzedelen Afhankelijk van het soort opleiding dat de deelnemer volgt wordt een keuze gemaakt uit het aanbod aan keuzedelen. Met de keuze voor één of meerdere keuzedelen geeft de deelnemer invulling aan de keuzedeelverplichting - Controleren op toelatingseisen De begeleider bekijkt of de student de vereiste vooropleiding en kwalificaties heeft. - Controleren op urennorm De begeleider controleert of de onderwijsproducten voldoen aan de wettelijk vastgestelde minimum urennorm. Afhankelijk van de periode waarvoor de instelling roostert, moet de leervraag voor een bepaalde periode zijn geformuleerd en voldoende uren omvatten om aan die norm te voldoen. - Controleren op de relatie tot het behalen van een diploma of kwalificatie De begeleider controleert of de geselecteerde onderwijsproducten voor de student voldoende perspectief bieden op het behalen van een diploma of kwalificatie. - Vaststellen van randvoorwaarden student Aanvullend op de geselecteerde onderwijsproducten worden de randvoorwaarden voor de student vastgelegd, zodat bij het maken van het arrangement en het rooster daar rekening mee kan worden gehouden. Randvoorwaarden voor de deelnemer zijn aanvullende wensen en andere voorwaarden. - Vastleggen van de leervraag De leervraag wordt vastgelegd en uitgedrukt in onderwijsproducten uit de onderwijscatalogus, inclusief de gekozen keuzedelen. De randvoorwaarden van de deelnemer worden tevens vastgelegd. - Afhandelen afwijking leervraag en verbintenisgebied Een leervraag van een student kan (gaan) afwijken van het afgesproken verbintenisgebied. Een deelnemer ingeschreven op het domein zorg, kan een leervraag hebben/ontwikkelen voor het domein hospitality en recreatie. Dan zal de verbintenis met de deelnemer moeten worden gewijzigd. (BusinessProcess) Formuleren leervraag Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student). Vastgelegd in: * (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag * Werkverdeling team (BusinessProcess) Plannen en roosteren Clusteren van leertaken, d.w.z. het in een periode samen nemen van wat bij elkaar genomen kan worden. Dit is nodig om het onderwijs te kunnen organiseren en zowel medewerkers als middelen efficiënt te kunnen inzetten. Deze processtap is een belangrijke schakel in de overgang van meerjarenplanning naar jaarplanning en concrete roosters. Per opleiding vormen alle leertaken samen het onderwijsaanbod van die opleiding, over meerdere perioden en jaren heen. Er hoort een meerjarenplanning bij. Leerroutes van studenten bestaan uit het doen van geselecteerde leertaken, soms parallel soms opvolgend, ook over een langere periode. De meerjarenplanning en de gekozen leerroutes van de studenten samen vormen nog niet een geordend geheel dat in de vorm van roosters en planningen kan worden gegoten. Met het clusteren van leertaken in periodes door de roostermaker, in samenspraak met het team, ontstaat een geordend geheel. De clustering van leertaken is van invloed op de jaarplanning en de werkverdeling. (BusinessProcess) Clusteren leertaken Het ontwikkelen en onderhouden van de jaarplanning en het toetsen van de jaarplanning aan de meerjarenplanning. Dit geschiedt op basis van: - het beoogde onderwijsaanbod - de schatting van het onderwijs en studenten - de jaarkalender - de analyse van de werkverdeling - de analyse van de faciliteiten - de clustering van leertaken Het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de middelen, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren en opstellen van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. In de jaarplanning wordt rekening gehouden met: - afspraken die voortvloeien uit de onderwijswetgeving (urennorm) - afspraken die voortvloeien uit de CAO MBO - afspraken die voortvloeien uit de OER - de inhoud van de curricula Bij wijzigingen in onderwijsaanbod, werkverdeling en faciliteitenbeschikbaarheid gedurende het schooljaar wordt de jaarplanning onderhouden. De jaarplanning voedt het roosteren. (BusinessProcess) Maken jaarplanning Het daadwerkelijk toewijzen (alloceren) van middelen ten behoeve van het onderwijs van de komende periode (BusinessProcess) Inzetten middelen Het roosteren van onderwijsactiviteiten op basis van de jaarplanning en het toetsen van het rooster aan de jaarplanning. Dit omvat de matching tussen specifieke: - Geclusterde leertaken (arrangementen) van student(en), klas(sen) of groep(en) - Middelen - Mensen (docent(en) en/of instructeurs) - Datum en tijd Het roosteren kan per schooljaar of per periode uitgevoerd worden. Het rooster houdt rekening met: - de onderwijswetgeving (urennorm) - de CAO MBO - de OER (BusinessProcess) Maken rooster Het publiceren van het rooster voor studenten en docenten. Dit gebeurt periodiek en na wijzigingen. (BusinessProcess) Publiceren rooster Het kan voorkomen dat leerroutes (of delen ervan) ‘niet planbaar’ zijn doordat te weinig studenten hiervoor kiezen, er te weinig middelen beschikbaar zijn of omdat de gestelde randvoorwaarden door de student fricties opleveren met de randvoorwaarden van een onderwijsproduct. Deze leerroutes zijn niet, of niet geheel in het rooster opgenomen. Er wordt een oplossing gezocht voor de niet geplande leerroutes, al dan niet met aanpassing van de leervraag of de leerroute door bijvoorbeeld het kiezen van alternatieve onderwijsproducten die in een komende periode wel worden uitgevoerd. (BusinessProcess) Afhandelen niet-planbare arrangementen Wijzigingen worden tijdig doorgegeven en verwerkt zodat studenten en docenten tijdig geïnformeerd worden. Wijzigingen kunnen voortvloeien uit: - Ziekte - Beschikbaarheid docent/instructeur - Wijzigingen in student-, klas- of groepssamenstellingen - Wijzigingen in faciliteiten (BusinessProcess) Beheren rooster wijzigingen Onverwachts kunnen zich situaties voordoen waardoor een deel van de middelen niet meer beschikbaar is. Voorbeelden hiervan kunnen zijn dat een docent plotseling langdurig afwezig is, een lokaal waar alle pc’s uit gestolen zijn, het afbranden van een gebouw etc. Ook is het mogelijk dat er bij de roostering van een periode rekening is gehouden met een nieuw gebouw, terwijl bij aanvang van de periode het gebouw nog niet gereed is. Calamiteiten kunnen zeer divers zijn wat betreft omvang en impact. Het gaat hier echt om een calamiteit, waardoor de beschikbaarheid van middelen zodanig is gewijzigd dat opnieuw roosteren noodzakelijk is. Situaties waarbij een probleem met een kleine wijziging in het rooster kan worden opgelost, worden afgehandeld in het proces Oplossen rooster uitvoeringsprobleem. Beschrjiving van het proces: - Melding van de calamiteit en bepalen actoren - Aanpassen status beschikbaarheid middelen - Vervolgacties bepalen - Een alternatief realiseren - Herziening van het rooster - Terugkoppeling van de oplossing (BusinessProcess) Oplossen rooster calamiteit Er zijn situaties denkbaar dat het rooster veranderd moet worden ook al is dit vastgesteld voor een bepaalde periode. Een docent kan ziek worden of, om een andere reden, plotseling verhinderd zijn. Een bal vliegt door de ruit van een lokaal, stageplaats is toch niet beschikbaar, de nieuwe pc’s voor het computerlokaal zijn nog niet geleverd etc. Het gaat hier dus om incidenten die veroorzaakt worden door het ontbreken of veranderen van een middel die niet of niet goed voorspelbaar zijn maar die wel gevolgen hebben voor het rooster of voor de in te zetten middelen. Om dit probleem op te lossen kan het rooster of de inzet van middelen worden aangepast. Beschrjiving van het proces: - Melden ontstane probleem - Registreren probleem - Melding doorgeven - Kenmerken middel bepalen - Zoeken alternatief - Alternatief kiezen - Alternatief realiseren of beslissing nemen laten vervallen onderwijs - Registreren afhandeling uitvoeringsprobleem - Publiceren roosterwijziging (BusinessProcess) Oplossen rooster uitvoerings probleem Het matchen van de beschikbare medewerkers op de benodigde inzet ten behoeve van het onderwijs van de komende periode. Dit leidt tot het daadwerkelijk toewijzen van deze medewerkers aan het te realiseren onderwijs. (BusinessProcess) Matchen onderwijsvraag op beschikbare mensen In het gepubliceerde rooster kunnen leertaken zijn geroosterd waarvoor studenten zich kunnen aanmelden. Dit kan onderdeel zijn van hun persoonlijke leerroute. De student moet zich actief aanmelden voor zo'n geroosterde module, bijvoorbeeld omdat er een maximum aantal studenten kan worden toegelaten, of omdat studenten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. (BusinessProcess) Aanmelden geroosterde activiteit De instelling stelt jaarlijks een jaarkalender vast. In deze jaarkalender zijn de volgende zaken opgenomen: - Start en einde schooljaar - Vakanties - Feestdagen - Periodisering - Examenweken Het Ministerie van OCW levert een advies inzake de schoolvakanties. De jaarkalender biedt de basis voor het inplannen van het onderwijs in de jaarplanning. (BusinessProcess) Jaarkalender vaststellen Het maken van een (jaar)inzetplan van inzet voor de leden van een onderwijsteam. Zoals het bepalen van het aantal uren lesgeven, innovatie, contentontwikkeling enz.. voor het komende jaar (ApplicationService) Plan van inzet beheer Het bepalen en vastleggen van groepen waarin studenten gezamenlijk onderwijs volgen. Denk aan: * klassen * werkgroepen * ... (ApplicationService) Groepen beheer Het matchen van benodigde middelen versus de beschikbare middelen. Zoals: * apparatuur * leercontent * ruimte (ApplicationService) Middelen allocatie Het beheren en communiceren van roosterwijzigingen (ApplicationService) Rooster wijziging Het maken van een rooster (ApplicationService) Rooster constructie Het integraal aanbieden van voor de student relevante informatie zoals zijn rooster, zijn resultaten, zijn registratiegegevens enz... In de praktijk kan zich dit uiten in een studentenapp voor op een mobiele telefoon of een eigen pagina op een portal (ApplicationService) Student informatie publicatie Het aanmelden/inschrijven door de student voor ingeroosterde eenheid zoals een les, toets of een evenement (ApplicationService) Aanmelding rooster activiteit Een systeem voor het plannen van benodigde middelen voor een opleiding; zoals middelen en ruimten. Dit omvat zowel de tactische meerjaarplanning als de meer operationele jaarplanning (ApplicationComponent) Middelen planning Systeem ter ondersteuning van het maken van een (jaar)plan van inzet voor de leden van een onderwijsteam. Zoals het bepalen van het aantal uren lesgeven, innovatie, contentontwikkeling enz.. voor de komende periode zoals bijv. een schooljaar. (ApplicationComponent) Plan van inzet systeem Een systeem dat het maken van roosters ondersteunt op basis van beschikbaarheid van mensen en middelen en de leerroutes van de studenten. Bijvoorbeeld: GPUntis Xedule (ApplicationComponent) Planning- en roostersysteem Het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d. * Voor medewerkers * Voor studenten (ApplicationService) Portaal diensten (intern) Ondersteunt het bepalen van de formatie en het plannen van inzet van medewerkers (ApplicationService) Medewerker inzet beheer Het bepalen van de jaarplanning waarin per opleiding gedetailleerd de behoefte en inzet van mensen, content, ruimten, leercontent e.d. wordt vastgelegd. (ApplicationService) Jaar planning Een omgeving (bedrijfsportaal) waarin informatie en diensten met interne studenten en medewerkers wordt gedeeld. (ApplicationComponent) Intern portaal (intranet) Een systeem dat de personeelsadministratie ondersteunt Zoals beheren van: arbeidscontracten arbeidsvoorwaarden formatiegegevens personeelsontwikkelinggegevens declaraties personeelsdossiers arbogegevens werving en selectie (vacatures/sollicitaties) enz... Bijvoorbeeld: Youforce (ApplicationComponent) Personeel systeem Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess) Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren Het inschatten van de aantallen studenten en het daarmee beoogde te faciliteren onderwijs ten behoeve van de meerjarenplanning. De schatting van onderwijs en studenten wordt gebruikt bij het analyseren van de werkverdeling en middelen, en het opstellen van de meerjarenplanning. (BusinessProcess) Schatten onderwijs en studenten Resultaat: * Vastgestelde, goedgekeurde en toegankelijke examens, inclusief de hiervoor vereiste middelen. Vastgelegd in: * Examenregeling inclusief kaders, OER en examenplan (BusinessProcess) Vaststellen en uitwerken examinering Het examenplan geeft per kwalificatie een overzicht van de examenonderdelen en examens die een instelling inzet voor de examinering (kwalificerende beoordeling). Het examenplan geeft inzicht in de onderdelen die een student met een voldoende moet afsluiten om in aanmerking te komen voor een diploma. In het examenplan staat binnen welke omgeving (mbo-school of beroepspraktijk) de examens plaatsvinden. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid van de examinering binnen de praktijksituatie en de afspraken in het sectoraal examenprofiel. In een examenplan staan de examenonderdelen en examens voor de beroepsgerichte eisen en de generieke taal- en rekeneisen. Ook de wijze waarop een school deze onderdelen examineert, staat in het examenplan. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN: * Verzamel het examenplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals het sectorale examenprofiel en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het examenplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het examenplan op of bij. Gebruik hierbij eventueel een servicedocument. * Leg het bijgestelde examenplan voor aan een aantal externe betrokkenen uit het bedrijfsleven om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Dien het examenplan in voor vaststelling. (BusinessProcess) Opstellen examen plan Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen. Vastgelegd in: * Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc. (BusinessProcess) Prognosticeren mensen- en middelen behoefte Het ontwikkelen en onderhouden van de meerjarenplanning. Het matchen van het onderwijsaanbod, de medewerkers en de faciliteiten, grofmazig uiteengezet over meerdere jaren. De meerjarenplanning wordt gevoed door de onderstaande gegevens: - Schatting van het onderwijs en studenten - Curricula/Onderwijsplannen - Faciliteitengegevens - Medewerkersgegevens De meerjarenplanning richt zich op het capaciteitsvraagstuk over het gehele curriculum van de studenten. Zo ontstaat er inzicht in huidige of toekomstige faciliteitenbehoeftes en expertisebehoeftes op basis van de onderwijsvraag. Op deze wijze biedt de meerjarenplanning handvatten voor het tijdig bijsturen van de instelling inzake het onderwijsaanbod, het faciliteitenaanbod en het personeelsbestand. (BusinessProcess) Maken meerjaren planning Het analyseren van de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag. Dit geschiedt op basis van een schatting van onderwijs en studenten. Dit kan leiden tot: - Wijzigingen in het personeelsbestand - Wijzigingen in het onderwijsaanbod - Wijzigingen in de clustering van leertaken - Wijzigingen in de jaarplanning Deze analyse voedt en kent een wisselwerking met de jaarplanning en het opstellen van de werkverdeling. (BusinessProcess) Analyseren werkverdeling De huidige beschikbare faciliteiten worden geanalyseerd. Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of de faciliteiten voldoende aanwezig zijn. Hierbij wordt gelet op: - Lokalen en ruimtes - Beschikbare ICT middelen - Beschikbare beroepsgerichte middelen - Onderwijsondersteunende materialen De analyse voedt de jaarplanning. (BusinessProcess) Analyseren middelen Resultaat: * Student die de betreffende (leer)taak aantoonbaar beheerst en klaar is voor het afleggen van een examen (summatief). * Student die de (leer)taken in de praktijk heeft gebracht als onderdeel van de opleiding buiten de instelling en heeft aangetoond het geleerde als medewerker van een organisatie te kunnen uitvoeren. Vastgelegd in: * Portfolio van de student en zijn formatieve resultaten. * Afgeronde BPV of BPV-opdrachten (BusinessProcess) Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren Gedurende de opleiding voert de student diverse leertaken uit. Deze leertaken worden door docenten en/of praktijkbegeleiders begeleid. Alle leertaken samen vormen de totale opleiding van de student. Naast beroepsgerichte leertaken betreft het ook taken gericht op taal, rekenen, keuzedelen etc.. Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. Binnen dat proces voert de student werkzaamheden uit en werkt aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden. (BusinessProcess) Uitvoeren leertaken Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus (BusinessProcess) Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de leertaken staan die samen een opleiding vormen staan. Bijvoorbeeld de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop dit aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat binnen welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. BESCHRIJVING VAN HET PROCES - Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. - Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. - Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. - Stel het onderwijsplan op of bij. - Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. - Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. (BusinessProcess) Opstellen onderwijsplan Het beheren van gegevens over ruimten. Zoals geschiktheid voor praktijklessen, daglicht, vierkante meter enz.. (ApplicationService) Ruimte beheer Het beheren van het onderwijsaanbod inclusief de onderwijsprogramma's (voorheen referentie-arrangementen) en keuzedelen (ApplicationService) Opleiding aanbod beheer Een systeem dat het totstandkomen van gestandaardiseerde studiegidsen ondersteunt. De studiegids geeft in een voor de student toegankelijk format gedetailleerde informatie over de opleiding. Zoals kerntaken, BPV, keuzedelen, wijze examinering, kosten enz... Het systeem ondersteunt in: * workflow voor de totstandkoming en goedkeuring * generieke bouwblokken onderwijs * opleggen verplichte structuur van de gids (ApplicationComponent) Studiegidsen beheer systeem Een systeem voor het resgistreren en beheren van facilitaire middelen zoals ruimten, lockers, meubilair, inventaris, , vierkante meters, inclusief het magazijnbeheer (ApplicationComponent) Faciliteiten beheer systeem Een systeem waarin alle voor een student relevante informatie integraal aan een student beschikbaar wordt gesteld ter inzage. Dit systeem geeft bijvoorbeeld inzicht in; • Registratiegegevens • Studievoortgang • Resultaten • Aanwezigheidsregistraties • Rooster • Instellingsnieuws • Overeenkomsten (OOK, BPV) • Aanbiedingen • etc. Dit systeem voorziet tevens in een docent weergave van een student. De docent ziet hier enkel voor hem relevante studenten en informatie en waar hij toestemming toe heeft. Een dergelijk systeem kent als verschijningsvormen; een intern portaal (intranet) of app (studentenapp). Vergelijk Fora DLWO: https://www.wikixl.nl/wiki/fora/index.php/FORA/id-aa6d4ac4-b15e-4e34-af72-88903868970f (ApplicationComponent) Student communicatie systeem TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship Deze svg is op 30-09-2021 13:46:17 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2021 ArchiXL. ArchiMedes 30-09-2021 13:46:17 CEST




   
   
   
   
   

   
   
   
   
   
   
   
   

   
   
   
ArchiMate basiskleuren
   
   

Klik hier om het diagram te downloaden.

Zie ook:

Deze procesketen omvat de volgende applicatieservices:

ApplicatieserviceBeschrijving
Aanmelding rooster activiteitHet aanmelden/inschrijven door de student voor ingeroosterde eenheid zoals een les, toets of een evenement
Groepen beheerHet bepalen en vastleggen van groepen waarin studenten gezamenlijk onderwijs volgen.


Denk aan:

  • klassen
  • werkgroepen
  • ...
Jaar planningHet bepalen van de jaarplanning waarin per opleiding gedetailleerd de behoefte en inzet van mensen, content, ruimten, leercontent e.d. wordt vastgelegd.
Medewerker inzet beheerOndersteunt het bepalen van de formatie en het plannen van inzet van medewerkers
Middelen allocatieHet matchen van benodigde middelen versus de beschikbare middelen.

Zoals:

  • apparatuur
  • leercontent
  • ruimte
Opleiding aanbod beheerHet beheren van het onderwijsaanbod inclusief de onderwijsprogramma's (voorheen referentie-arrangementen) en keuzedelen
Plan van inzet beheerHet maken van een (jaar)inzetplan van inzet voor de leden van een onderwijsteam. Zoals het bepalen van het aantal uren lesgeven, innovatie, contentontwikkeling enz.. voor het komende jaar
Portaal diensten (intern)Het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d.
  • Voor medewerkers
  • Voor studenten
Rooster constructieHet maken van een rooster
Rooster wijzigingHet beheren en communiceren van roosterwijzigingen
Ruimte beheerHet beheren van gegevens over ruimten. Zoals geschiktheid voor praktijklessen, daglicht, vierkante meter enz..
Student informatie publicatieHet integraal aanbieden van voor de student relevante informatie zoals zijn rooster, zijn resultaten, zijn registratiegegevens enz... In de praktijk kan zich dit uiten in een studentenapp voor op een mobiele telefoon of een eigen pagina op een portal

Deze procesketen wordt ondersteund vanuit de volgende systemen:

SysteemBeschrijving
Faciliteiten beheer systeemEen systeem voor het resgistreren en beheren van facilitaire middelen zoals ruimten, lockers, meubilair, inventaris, , vierkante meters, inclusief het magazijnbeheer
Intern portaal (intranet)Een omgeving (bedrijfsportaal) waarin informatie en diensten met interne studenten en medewerkers wordt gedeeld.
Middelen planningEen systeem voor het plannen van benodigde middelen voor een opleiding; zoals middelen en ruimten. Dit omvat zowel de tactische meerjaarplanning als de meer operationele jaarplanning
Personeel systeemEen systeem dat de personeelsadministratie ondersteunt

Zoals beheren van: arbeidscontracten arbeidsvoorwaarden formatiegegevens personeelsontwikkelinggegevens declaraties personeelsdossiers arbogegevens werving en selectie (vacatures/sollicitaties) enz...

Bijvoorbeeld:

Youforce
Plan van inzet systeemSysteem ter ondersteuning van het maken van een (jaar)plan van inzet voor de leden van een onderwijsteam. Zoals het bepalen van het aantal uren lesgeven, innovatie, contentontwikkeling enz.. voor de komende periode zoals bijv. een schooljaar.
Planning- en roostersysteemEen systeem dat het maken van roosters ondersteunt op basis van beschikbaarheid van mensen en middelen en de leerroutes van de studenten.

Bijvoorbeeld:

GPUntis

Xedule
Student communicatie systeemEen systeem waarin alle voor een student relevante informatie integraal aan een student beschikbaar wordt gesteld ter inzage. Dit systeem geeft bijvoorbeeld inzicht in;

• Registratiegegevens • Studievoortgang • Resultaten • Aanwezigheidsregistraties • Rooster • Instellingsnieuws • Overeenkomsten (OOK, BPV) • Aanbiedingen • etc. Dit systeem voorziet tevens in een docent weergave van een student. De docent ziet hier enkel voor hem relevante studenten en informatie en waar hij toestemming toe heeft. Een dergelijk systeem kent als verschijningsvormen; een intern portaal (intranet) of app (studentenapp).

Vergelijk Fora DLWO: https://www.wikixl.nl/wiki/fora/index.php/FORA/id-aa6d4ac4-b15e-4e34-af72-88903868970f
Studiegidsen beheer systeemEen systeem dat het totstandkomen van gestandaardiseerde studiegidsen ondersteunt.

De studiegids geeft in een voor de student toegankelijk format gedetailleerde informatie over de opleiding. Zoals kerntaken, BPV, keuzedelen, wijze examinering, kosten enz...

Het systeem ondersteunt in:

  • workflow voor de totstandkoming en goedkeuring
  • generieke bouwblokken onderwijs
  • opleggen verplichte structuur van de gids